ObserwowaneDrukujEmail

CENY TRANSFEROWE 2018/2019 - zasady sporządzania dokumentacji podatkowej oraz analiz stosowanych w dokumentacji

Start: 19 września, 2018
Koniec: 21 września, 2018
Kod: 868WY
Lokalizacja: Hotel Havet, Dźwirzyno (k. Kołobrzegu)
Obserwowane:0 Obserwowane
Cena:
2500.00 PLN PLN (bez VAT)

Prowadzący

Cel

Zarządzanie ryzykiem cen transferowych oraz wypełnienie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej dotyczącej transakcji podatnika z podmiotami powiązanymi jest jednym z kluczowych zagadnień w działalności gospodarczej.
Celem warsztatów jest przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie sporządzenia dokumentacji podatkowej w świetle polskich i międzynarodowych przepisów podatkowych oraz umożliwienie podatnikom ograniczenia ryzyka oszacowania dochodu przez orany skarbowe na transakcjach z podmiotami powiązanymi.

Dla kogo

Szkolenie adresowane jest przede wszystkim do osób średniozaawansowanych w tworzeniu dokumentacji podatkowej oraz posiadających już wiedzę teoretyczną, podejmujących praktyczną pracę związaną z tworzeniem dokumentacji podatkowych i analiz porównawczych wewnątrz grup kapitałowych. Prowadzący zwracają uwagę na praktyczne aspekty poszczególnych wymogów dokumentacyjnych i sprawozdawczych, wskazując możliwe podejścia do spełnienia wymogów ustawowych. Szkolenie nie jest adresowane dla doradców świadczących usługi w zakresie sporządzania dokumentacji i analiz dla klientów zewnętrznych

Program szkolenia

Dzień I

CENY TRANSFEROWE 2018/2019 – DZIEŃ I – zasady sporządzania dokumentacji podatkowych

  • Wprowadzenie do kluczowych regulacji dotyczących cen transferowych
    • geneza regulacji dotyczących cen transferowych,
    • międzynarodowy charakter problematyki cen transferowych,
    • prace OECD – nowa publikacja Wytycznych w sprawie cen transferowych oraz raporty BEPS,
    • implementacja wytycznych do polskiego systemu prawnego,
    • aktualne regulacje krajowe – ustawy o podatkach dochodowych, projekt ustawy zmieniającej zasady na rok 2019,
    • terminy wejścia w życie poszczególnych wymogów, stosowanie właściwych regulacji do odpowiednich okresów realizacji transakcji, przepisy przejściowe
  • Identyfikacja obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej
    • zasady obowiązujące w okresie 2017/2018,
    • kryterium przychodowo-kosztowe - badanie wielkości podmiotu, skali działalności,
    • ustalenie indywidualnego progu dokumentacyjnego, badanie grupy podmiotów powiązanych,
    • obowiązek dokumentacyjny w przypadku podmiotów powiązanych,
    • obowiązek dokumentacyjny – transakcje z podmiotami z rajów podatkowych,
    • obowiązek dokumentacyjny w przypadku umów spółek nieposiadających osobowości prawnej,
    • obowiązek dokumentacyjny związany z umowami wspólnego przedsięwzięcia lub z innymi umowami o podobnym charakterze,
    • obowiązek dokumentacyjny związany ze zdarzeniami restrukturyzacyjnymi,
    • nowe definicje dotyczące identyfikacji obowiązku dokumentacyjnego od 2019 roku,
  • Identyfikacja transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacyjnemu
    • pojęcie transakcji i innego zdarzenia w przepisach aktualnie obowiązujących,
    • zasady stosowania indywidualnego progu dokumentacyjnego (transakcje specyficzne, np. transakcje finansowe, pożyczki),
    • nowe limity transakcyjne przewidziane do stosowania od 2019 roku,
    • zasady grupowania transakcji dla potrzeb ustalenia obowiązku dokumentacyjnego i sporządzania dokumentacji podatkowych – wątpliwości, aktualne rozstrzygnięcia organów podatkowych,
    • możliwość sporządzenia jednej dokumentacji dla wielu transakcji,
    • transakcje będące przedmiotem „refakturowania” a obowiązek dokumentacyjny,
    • wprowadzenie wymogu okresowego przeglądu dokumentacji,
    • sporządzanie dokumentacji na żądanie organu podatkowego,
    • szczególne przypadki braku obowiązku dokumentacyjnego,
  • Identyfikacja podmiotów powiązanych i rodzajów powiązań
    • rodzaje powiązań determinujących obowiązek dokumentacyjny,
    • sposób określania i zakres powiązań kapitałowych,
    • powiązania kapitałowe bezpośrednie i pośrednie,
    • planowane zmiany w ustalaniu powiązań kapitałowych przewidziane nowelizacją dla 2019 roku
      • nowa definicja powiązań oparta o pojęcie wywierania znacznego wpływu,
      • propozycja uregulowania kwestii powiązania pośredniego;
    • pozostałe rodzaje powiązań:
      • powiązania zarzadczo-kontrolne,
      • powiązania majątkowe,
      • powiązania związane ze stosunkiem pracy,
      • powiązania osobowe-rodzinne,
    • charakter powiązań krajowych i międzynarodowych,
    • praktyczne problemy z ustaleniem zakresu powiązań,
  • Obowiązki raportowe i sprawozdawcze dla podmiotów dokonujących transakcji z podmiotami powiązanymi
    • oświadczenie o spełnieniu obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej – jednostki i osoby odpowiedzialne za złożenie oświadczenia, zakres oświadczenia,
    • CIT-TP i PIT-TP sprawozdanie uproszczone dotyczące transakcji z podmiotami powiązanymi – omówienie formularza,
    • raportowanie według krajów (country – by country):
      • jednostki obowiązane w grupie do raportowania,
      • obowiązek złożenia powiadomienia CBC-P,
      • sporządzanie raportu CBC-R,
      • sposób wykorzystania informacji o grupach przez organy podatkowe,
    • planowane zmiany w obowiązkach raportowych od 2019 roku:
      • obowiązek składania oświadczenia, stosowanie terminów,
      • nowa formuła raportu zastępującego CIT-TP/PIT-TP, zakres informacji wymaganych w raporcie na temat wykonanych transakcji i zastosowanych cen.
  • Odpowiedzialność za uchybienia w zakresie cen transferowych
    • stosowanie stawki sankcyjnej 50%,
    • możliwość stosowania sankcji innych niż podatkowe (karne, karno-skarbowe),
    • podmioty i osoby ponoszące potencjalne ryzyka związane z cenami transferowymi,
    • zakres odpowiedzialności w przypadku braku dokumentacji lub błędów w dokumentacji, rodzaje uchybień.
  • Działania kontrolne administracji publicznej w zakresie cen transferowych
    • skuteczność dotychczasowych kontroli podatkowych w zakresie cen transferowych,
    • dotychczasowe działania Ministra Finansów i podległych organów,
    • nowa organizacja struktur – nowe jednostki wyspecjalizowane w zagadnieniach związanych z cenami transferowymi
    • nowe narzędzia w rękach organów podatkowych – szkolenia wewnętrzne, bazy danych wykorzystywane w procesie weryfikacji cen transakcyjnych,
    • planowane, zapowiadane i realizowane kierunki kontroli,
    • przebieg kontroli podatkowej w zakresie cen transferowych.
  • Zasady konstruowania dokumentacji podatkowej lokalnej od 2017 roku
    • omówienie elementów dokumentacji sporządzanej na zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2017 r.,
    • zawartość poszczególnych elementów dokumentacji:
    • opis transakcji – rodzaj, przedmiot transakcji,
    • dane finansowe, określenie wartości transakcji dla potrzeb dokumentacji,
    • opis przebiegu transakcji a analiza funkcjonalna i profil funkcjonalny podatnika,
    • analiza danych porównawczych,
    • opis podatnika, przedstawienie stron transakcji w dokumentacji,
    • przedstawienie otoczenia konkurencyjnego podatnika,
    • rola strategii gospodarczej w dokumentacji podatkowej,
    • wymagane dokumenty i załączniki.
  • Planowane zasady konstruowania dokumentacji podatkowej lokalnej od 2019 roku
    • przewidywane zasady dotyczące nowych wymogów formalnych dokumentacji lokalnej,
    • zawartość poszczególnych części dokumentacji:
      • opis podmiotu powiązanego;
      • opis transakcji;
      • analiza cen transferowych, w tym: analiza porównawcza albo analiza wykazująca zgodność warunków na jakich została zawarta transakcja kontrolowana z warunkami jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane,
      • informacje finansowe.
    • wykorzystanie wzorów dokumentacji lokalnych stosowanych przez podatników przed nowelizacjami
    • dokumentacje lokalne dla wielu stron transakcji.
  • Przedstawienie i omówienie przykładowej dokumentacji lokalnej
  • Uproszczone rozwiązania w zakresie lokalnej dokumentacji podatkowej (safe harbours)
    • charakterystyka usług o niskiej wartości dodanej,
    • katalog usług o niskiej wartości dodanej,
    • niezbędne elementy opisu transakcji,
    • zasadność stosowania tej uproszczonej formy dokumentacji podatkowej,
    • uproszczone rozwiązania w zakresie usług o niskiej wartości dodanej od 2019 roku dla usług o niskiej wartości dodanej oraz transakcji pożyczkowych,
    • skutki dla podatników w przypadku zastosowania uproszczonych rozwiązań.

Dzień II

CENY TRANSFEROWE 2018/2019 – DZIEŃ II – analizy w dokumentacji podatkowej - zasady sporządzania analiz porównawczych, ustalanie i wykorzystanie danych porównawczych, stosowanie metod szacowania cen

  • Analizy w dokumentacjach podatkowych od 2017 r. oraz planowane zmiany od 2019 r.
    • analiza podatnika,
    • analiza funkcjonalna,
    • analiza porównawcza,
    • analiza porównywalności,
    • zakres obowiązkowych analiz stanowiących element dokumentacji podatkowych,
    • umiejscowienie analizy porównawczej w dokumentacji lokalnej, grupowej, polityce cen transakcyjnych.
  • Analiza porównawcza jako element dokumentacji podatkowej od 2017 r.
    • podmioty obowiązane do przeprowadzenia analiz porównawczych,
    • przedmiotowy zakres danych wykorzystywanych w analizach,
    • dostępność danych niezbędnych do sporządzenia analizy porównawczej – stwierdzenie braku dostępności danych i konsekwencje,
    • moment na który sporządzana jest analiza porównawcza,
    • możliwość wykorzystania danych dostępnych wewnętrznie,
    • możliwość wykorzystania danych wieloletnich,
    • aktualizacja analizy danych porównawczych,
    • przypadki braku obowiązku sporządzenia analizy danych porównawczych,
    • opis zgodności warunków transakcji jako alternatywa dla analizy porównawczej.
  • Analiza porównywalności – kryteria porównywalności
    • wymóg porównywalności transakcyjnej i podmiotowej – charakterystyka,
    • analiza warunków ustalonych pomiędzy podmiotami powiązanymi,
    • badanie zgodności warunków pomiędzy podmiotami powiązanymi z warunkami, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty,
    • zasady stosowania kryteriów porównywalności w odniesieniu do poszczególnych metod,
    • omówienie kryteriów porównywalności:
    • cechy charakterystyczne dóbr, usług lub innych świadczeń,
    • przebieg transakcji, w tym funkcje, jakie wykonują podmioty w porównywanych transakcjach, biorąc pod uwagę angażowane przez nie aktywa, kapitał ludzki oraz ponoszone ryzyka,
    • warunki transakcji określone w umowie lub porozumieniu, lub innym dowodzie dokumentującym te warunki,
    • warunki ekonomiczne występujące w czasie i miejscu, w których dokonano transakcji;
    • strategia gospodarcza,
    • wskazówki dotyczące porównywalności wg. Wytycznych OECD.
  • Preferowane metody szacowania cen – wykorzystanie w analizach sporządzanych przez podatnika i przez organy podatkowe
    • podatkowe i nie-podatkowe metody szacowania stosowane w analizach porównawczych,
    • decyzja podatnika co do zastosowania metody – konsekwencje,
    • omówienie podatkowych metod szacowania cen:
    • metoda porównywalnej ceny niekontrolowanej,
    • metoda ceny odprzedaży,
    • metoda rozsądnej marży „koszt plus”,
    • metoda podziału zysków,
    • metoda marży transakcyjnej netto,
    • inne metody – zakres zastosowania, przesłanki, dopuszczalność stosowania innych metod ustalania cen,
    • stosowanie metod szacowania cen przez organy podatkowe,
    • kwestia obowiązkowego stosowania metod podatkowych lub innych przez podatników w świetle zmian planowanych od 2019 roku,
    • rodzaje analiz sporządzanych w oparciu o metody szacowania cen.
  • Procedura sporządzania analizy porównawczej, pozyskiwania i wykorzystania danych porównawczych
    • obligatoryjne elementy opisu analizy danych porównawczych wg. rozporządzenia z września 2017 r.
    • etapy sporządzania analizy porównawczej określone w Wytycznych OECD,
    • sposoby pozyskiwania danych do przeprowadzenia analizy porównawczej,
    • zasady wykorzystania baz danych w analizach porównawczych,
    • bazy danych a charakter transakcji (transakcje materialne, usługowe, finansowe, dotyczące wartości niematerialnych),
    • charakterystyka, możliwości i ograniczenia baz danych,
    • analizy porównawcze i bazy danych wykorzystywane w praktyce podatników i organów podatkowych.
  • Przykładowe procedury sporządzania analiz porównawczych
    • analiza porównawcza w metodzie PCN dla transakcji najmu,
    • analiza porównawcza dla transakcji udostępnienia wartości niematerialnej/znaku towarowego,
    • przykładowa procedura przeprowadzania analizy porównawczej podmiotowej dla metod marżowych:
    • kryteria doboru próby w zakresie porównywalności podmiotów,
    • czynniki wyłączające porównywalność podmiotów,
    • analiza finansowa działalności operacyjnej podatnika,
    • różnica pomiędzy marżą i narzutem,
    • analiza rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym,
    • widełkowy zakres marż,
    • analiza wyłączania kosztów ogólnego zarządu,
    • analiza działalności jedno i wielosektorowej / jedno i wieloproduktowej,
    • szacunkowy udział kosztów ogólnego zarządu w strukturze kosztów,
    • wartość środkowa w zbiorze – analiza mediany,
    • analiza kwartylowa,
    • możliwość dokonywania korekt,
    • przykładowa procedura sporządzania analizy porównawczej z wykorzystaniem automatycznych narzędzi bazy danych,
    • ograniczenia związane ze stosowaniem statystycznych metod w analizach porównawczych.
  • Strategia sporządzania analiz porównawczych w grupie kapitałowej w kontekście opracowania polityki cen transakcyjnych oraz dokumentacji grupowej
    • jednostki w grupie wyznaczone do sporządzania analiz porównawczych oraz dokumentacji grupowych,
    • zasady udostępniania danych wewnątrz grupy kapitałowej,
    • wykorzystanie analizy porównawczej sporządzonej przez inne podmioty,
    • planowane zasady sporządzania dokumentacji grupowej od 2019 roku,
    • jednostki w grupie zobowiązane do sporządzenia/posiadania dokumentacji grupowej,
    • wskazanie podmiotu, który sporządził dokumentację grupową,
    • elementy dokumentacji grupowej:
    • informacje o grupie podmiotów powiązanych, w skład której wchodzi podatnik,
    • struktura organizacyjna grupy podmiotów powiązanych – zakres i sposób prezentacji,
    • polityka cen transakcyjnych w dokumentacji grupowej i jako narzędzie zarządzania cenami wewnątrz grupy kapitałowej,
    • opis działalności prowadzonej przez grupę – sposób przedstawienia przedmiotu i zakresu działalności całej grupy i zmian funkcjonalnych,
    • istotne wartości niematerialne – identyfikacja i sposób prezentacji, strategia zarządzania wartościami niematerialnymi w grupie,
    • opis sytuacji finansowej pomiędzy podmiotami tworzącymi grupę,
    • wykorzystanie polityki cen transakcyjnych i dokumentacji grupowej do ujednolicenia zasad stosowania analiz porównawczych wykorzystywanych w grupie,
    • analiza funkcjonalna grupowa i jednostkowa, profile funkcjonalne podmiotów powiązanych, znaczenie analizy funkcjonalnej dla opracowania analizy porównawczej
    • tworzenie jednolitej dokumentacji grupowej dla całej grupy podmiotów powiązanych – praktyczne problemy.
  • Korekty w cenach transferowych
    • tryb dokonywania korekty w przepisach obecnie obowiązujących,
    • korekty krajowe i międzynarodowe,
    • procedury porozumiewania się z organami podatkowymi sprawie ustalenia/skorygowania zastosowanych cen między podmiotami powiązanymi,
    • Zasady korekty cen transferowych przewidziane nowelizacją od 2019 roku.
  • Dyskusja nad wybranymi zagadnieniami

Lokalizacja

HAVET Hotel Resort & SPA*****, ul. Wyzwolenia 29, Dźwirzyno (k. Kołobrzegu)

https://www.havethotel.pl/

Informacje organizacyjne

Cena zawiera

  • 2 noclegi w 5* Hotelu HAVET Hotel Resort & SPA (zakwaterowanie w 2-osobowych pokojach, zakwaterowanie w pokoju pojedynczo wiąże się z dopłatą 295 zł za dobę)
  • Uroczysta kolacja
  • Nielimitowane korzystanie z kompleksu wodno - termalnego
  • Parking
  • Bezprzewodowy Internet WiFi
  • 1 zabieg SPA
  • Pełne wyżywienie
  • materiały szkoleniowe
  • notatnik i długopis
  • przerwy kawowe
  • lunch
  • certyfikat Russell Bedford

 

Kontakt

Szkolenia otwarte

Anna Brzustowska
Starszy Manager
T: +48 533 339 817
E: anna.brzustowska@russellbedford.pl

Szkolenia zamknięte

Kinga Szostak
Manager ds. kluczowych klientów
T: +48 533 339 801
E: kinga.szostak@russellbedford.pl